miercuri, iunie 06, 2012

Cel mai josnic atac

...vine din partea lui Kover Laszlo. A spus așa:  "Dacă noi facem un gest de reverență față de arta literară a lui Nyiro Joszef, acest lucru nu înseamnă că dorim să preamărim gafele sale politice. De asemenea, și în literatura română există anumite persoane, îl menționez doar pe Mircea Eliade, care a avut o operă valoroasă dar a fost membru în Garda de Fier. (...) Eu nu am aruncat volumele lui Eliade pentru că a fost în Garda de Fier".

Eu nu îmi aduc aminte ca în România să fi fost proteste din cauza introducerii în curricula școlară a lui Noica, Eliade, Cioran sau Țuțea. Nu îmi amintesc nici să fi fost proteste împotriva studierii operei lui Nae Ionescu sau Nichifor Crainic. Dar la Budapesta au fost proteste împotriva introducerii cu forța a antisemitismului obligatoriu în școli. Și mă refer aici studierea operelor lui Dezso Szabo, Nyiro Joszef și Albert Wass. Ultimul rămâne condamnat la moarte, prin decizia Înaltei Curți din 2008, ce a respins reabilitarea sa. În România, Albert Wass a fost și este considerat criminal de război.

Cât despre îmbrățișarea ideologiei legionare în tinerețe de către Eliade, Noica și Cioran, eu cred că această generație de titani ai spiritului și gândirii românești vor rămne pe vecie lipiți de această țară, nu prin ceea ce vremelnic au admirat și față de ce ulterior s-au distanțat, ci prin ceea ce i-au lăsat moștenire. O moștenire de admirat, de invidiat față de care nicăieri, nimeni n-a protestat. O moștenire care însă a bulversat numai prin puternica ei valoare.


Niciun comentariu: